UPPDATERING
Fåglarna trivs i Skog och Mark. En del flyger ända från Afrika för att få tillbringa sommaren här! Andra blir så förtjusta i våra byar att de stannar när andra far till vintervistet en stund. Varför överge fågelbordens överflöd av frön?
Vårtecken 2026

Elin har tagit fram krattan och motorsågen. Våren är att kratta kottar, plocka kvistar och såga upp de tunga grenar som knäckts av snötyngden och vinterns stormar.
Fortsätt läsa ”Vårtecken 2026”Syskon i köket

Ibland syns han här i Skog, Jörgen Almqvist, bror till Stanley Almqvist på Skog 46.
Här sitter han i köket på egen gård i Skäran 2 kilometer från havet, nära Ånäset.
Körförbud till Skog

Vi satt i Umeå en fredag och pratade om hur gamla bilar vi hade. När vi slog upp på nätet fick vi veta att våran Toyota hade körförbud!
Fortsätt läsa ”Körförbud till Skog”Siv Bäckström har avlidit

Siv Bäckström med djupa rötter i Skog avled hastigt måndag 13 april. Hon blev 85 år gammal.
Fortsätt läsa ”Siv Bäckström har avlidit”Elin odlar i snö

Snart har alla pallkragar tittat upp ur snön. I några vilar redan vitlök, salladslök och purjo. Och jordgubbarna förstås. Mycket ska dessutom sättas och sås när jorden är redo att ta emot det nya livet.
Varje morgon öppnar Elin växthuset för att hålla nere temperaturen. Där inne bor plantor som grönskar och frön som snart gror. Kom med in!
Hungrig
En morgon undrade vi vem som grävt så mycket i snön runt fågelbordet. Stora djupa gropar så det var inga fåglar eller smådjur.

Efter en stund dök den upp – och dök ner i snön ett par meter från köksfönstret. Det sprutade snö när han grävde och ibland hittade han nåt ätbart.
Räven såg frisk ut (eller hur?) och grävde energiskt. En gammal pizza-kartong blev söndertuggad. Den var nog bara sugen på nåt mer än fågelfrö.
Tack för besöket i alla fall. Trevligt att ses!
Morgonen rodnar över tövädret

Annandag jul och plussgrader i Skog. Man får vänja sig och ta broddar på skorna.
Foto: Elin Almqvist
Midvinter i Mark

21 december firade vi midvinter. Det var Therese Sjögren och Christer Bygdell som bjöd in till glögg och pepparkakor i grillkåtan i Mark.
Fortsätt läsa ”Midvinter i Mark”Snö och mer snö

För tre veckor sen kom snön. Och sen har det bara fortsatt.
Elin kör snöslungan sent på eftermiddan.
