
Snart har alla pallkragar tittat upp ur snön. I några vilar redan vitlök, salladslök och purjo. Och jordgubbarna förstås. Mycket ska dessutom sättas och sås när jorden är redo att ta emot det nya livet.
Varje morgon öppnar Elin växthuset för att hålla nere temperaturen. Där inne bor plantor som grönskar och frön som snart gror. Kom med in!

Inne i växthuset skyddar gardinerna mot solens hetta om dagen. En värmefläkt skyddar mot nattens kyla.

I bäddarna vattnar Elin med snö. Rödbetor, salladslök, rödlök, fem sorters kål, dill och persilja ska snart sträcka små blad mot ljuset – bara snön skänkt jorden sitt vatten och ljuset väckt dem till liv.

Vid ena gaveln skjuter solrosor mot höjden i sällskap av selleri och basilika.
Det är dom som behöver tröstas med värme om natten.

I tryggheten inomhus i värmen under lampan vecklar gänget från tropikerna ut sina första riktiga blad: tomater, paprika, chili och aubergine. De måste växa på sig och mogna duktigt om de ska hinna ge mer än blad innan säsongen är över.

Hej då växthuset – vi ses i morr’n!

Vilken uppenbarligen idog och mycket kunnig kvinna som idag bebor mitt forna hemställe. Imponerande att se!!!!!